از جمله کمیت های مهمی که در واحد های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دمای سیستم می باشد. برای این منظور از ادوات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز ، علاوه بر سنجش میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی و همینطور سوئیچ را نیز دارا می باشند.

روش های اندازه گیری دما را میتوان به صورت تماسی و غیر تماسی دسته بندی کرد . روش تماسی در حقیقت از تماس یک سنسور که میتواند ترموکوپل یا ترمورزیستنس (PT100) باشد استفاده کرد. این روش اندازه گیری در مدلهای آنالوگ بیشتر به روش بیمتال یا Gas-filled که از یک حباب و لوله موئین درست شده است انجام میشود که به ترمومتر یا دماسنج گازی مشهور است .
روش اندازه گیری غیر تماسی بیشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ که جسم هدف از خود به محیط ساطع میکند استفاده میشود این دماسنجها به پیرو متر یا ترمومتر تفنگی یا لیزی مشهور هستند . دلیل استفاده از واژه لیزری استفاده از باریکه نور لیزر برای مشخص شدن هدف میباشد .
دما با مقیاس درجه سانتیگراد اندازه گیری میگردد و در برخی کشوهرها که مقیاس دیگر نظیر فارنهایت نیز بسیار معمول میباشد و همچنین در معادلات فیزیکی معمولا از مقیاس کلوین استفاده میگردد.

ترمومترها به چند گروه تقسیم میشوند :

  • لیزری
  •  دیجیتال
  • میله ای
  •  عقربه ای
  •  بی متال
  •  گازی

ترمومر لیزری  

thermometer اینفرارد و غیر تماسی می تواند تشعشعات لیزری ساطع شده از سطوح مختلف را دریافت کند و بر اساس دما نماش دهد .تمام اجسام اشعه مادون قرمز منتشر می کنند که میزان و شدت آن با دمای آن جسم متناسب است . thermometer لیزری  میتواند اشعه های مادون قرمز را که جمع آوری نموده و با کالیبره شدن بر اساس دما  نمایش میدهد .

ترمومتر لیزری


ترمومتر دیجیتال  (Digital Thermometer) 

ترمومتر های دیجیتالی پرتابل (Portable Digital Thermometer) جهت اندازه گیری و تست دما بکار می رود؛ در نگاه اول مشابه مولتی متر می باشند. در این ترمومتر ها دارای یک یا چند ورودی برای سنسور دما (ترموکوپل نوع K، J، Pt100 و…) می باشد و صفحه نمایشگر دیجیتال برای نمایش دما به درجه سانتیگراد یا فارنهاید دارد. قابلیت این مدل ها قابل حمل بودن و امکان تست چندین نمونه دما در مکان ها و زمان های مختلف می باشد در حالی که سنسور های دمایی مانند Pt100 به تنهایی در مکانی ثابت می شود و تنها دمای همان نقطه را می دهد.این ترمومتر ها قابلیت اندازه گیری دما همزمان از دو نقطه تا 12 نقطه را دارد.

ترمومتر دیجیتال


ترمومتر نفوذی یا دماسنج میله ای

ترمومتر نفوذی یا دماسنج میله ای  دستگاهی است که در صنعت دامپزشكي يا صنايعی كه جامدات نرم توليد مي كنند و نیز جهت گرفتن دما مياني محصولاتی که نياز به اطلاعات دمايي دارند مورد كاربرد است.

ترمومتر میله ای


ترمومتر عقربه ای

گیج دمای آنالوگ (Analogue Temperature Gauge) که به آن گیج دمای عقربه ای (ترمومتر عقربه ای) نیز گفته می شود وسیله ای است برای اندازه گیری و نمایش دمای اجسام و سیال ها. ترموول یا غلاف به کار رفته در گیج های دمای آنالوگ به منظور حفاظت سنسور اندازه گیری دما در برابر تماس مستقیم با سیال مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمومتر عقربه ای


ترمومتر بی متال

ترمومترهای بیمتال از نوع تماسی و جزء پر مصرف ترین وسائل اندازه گیری سنجش دما میباشند و در اکثر وسائل نظیر ترموستات اتو یا سماور و یا نشاندهنده دمای آبگرمکن کاربرد دارند. 
نمونه های صنعتی با شکلی شبیه فشار سنج (پرشر گیج) با دنباله ای که بسته به کار برد آن میتواند از زیر یا از پشت و استیل یا برنجی باشد و معمولا قطر صفحه 5 تا 10 و 15 سانت موجود میباشند .
رنج دمائی که میتوان از این ترمومتر های استفاده کرد معمولا از منهای 40 تا حداکثر 300 درجه سانتیگراد است.

ترمومتر بی متال


ترمومتر گازی

ترمومتر و یا دماسنج گازی که به ترمومتر دنباله دار هم معروف است در حقیقت از همان قوانین ساده گازههای کامل استفاده کرده و با توجه به افزایش فشار در اثر افزایش دما در حجم ثابت با اندازه گیری این فشار و کالیبره آن بر حسب دما مقدار دما را اندازه گیری کرد . در حقیقت دماسنج گازی نوع فشار سنج محسوب میگردد . مزیت این دماسنج نسبت به دماسنجهای بیمتال افزایش طول دنباله آن تا چند متر است . در حقیت دنباله این ترمومترهای از یک لوله موئین تشکلیل شده که معمولا به کمک شیلد از محیط اطراف عایق میشوند و تنها قست حباب شکل انتهای آن حساس به دما بوده و به عنوان سنسور تجهیز در نظر گرفته میشود .در مدلهای پیشرفته تر دماسنج های گازی جهت خنثی نمودن ختای محیط در اثزر افزایش طول دنباله از لوله موئینی به موزات لوله اصلی استفاده کرده و ختی محیط را به صورت عکس از مقدار دمای اصلی کم میکنند تا مقدار دقیق دما به دست آید.

ترمومتر گازی

تنوع بی نظیری از ترمومترها (دماسنج ها) را می توانید در فروشگاه آونگ کالا ببینید و سفارش دهید.

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی با واتساپ